Oh Kerja.. Sialkah Engkau Atau Pekerja Itu Yang Sial?

Sape kat sini yang dah bekerja?  Kepada anda yang suka dan sayang akan pekerjaan yang anda buat, tahniah diucapkan…

Ok.. Sekarang, saper yang tak suka atau kurang berminat dengan kerja anda? Aku yakin ramai gila yang tak suka akan pekerjaan yang korang buat tu.. Dan salah seorangnya adalah aku…

Kisah bermula pada tahun 1997 bersamaan 1 oktober ( Hong Kong join balik ngan China ) dimana aku memulakan hidup sebagai seorang kerani bank di Menara Maybank. Masa tu dalam otak tak pikir ape dah.. Janji dapat duit.. Dan memang masa tu, gaji permulaan aku hanya RM 724 sahaja.. Tapi time tu PETROL TAK NAIK, BERAS TEPUNG SUMER TAK MAHAL LAGI..Lagipun aku tinggal ngan parents aku, so duit bukan masalah besar..

Beberapa bulan lepas tu, aku mula kerja shift ( kalau kerja shift, dapat allowance banyak giler..!! ) campur OT skali, aku senang2 dapat dalam RM 1,500 sebulan..WOW..!! PAKCIK KAYOO..!!!

Oppsss.. ni bukan laa point aku sebenarnya nak tulis post ni.. Point yang sebenarnya ialah..

Setelah 6 tahun aku bekerja keras dengan Maybank, aku ditarik untuk mengepalai satu projek dimana Maybank telah meng’outsource’kan department aku, iaitu pemprosesan cek, kepada satu company lain. yang tak paham, maknanya, Maybank serahkan cek2 dari customer untuk company aku ni proseskan. Dan company ni akan charge certain amount untuk satu cek yang diproses. Pada ketika ini, tanggal 1 April 2003, bermulalah hidup aku sebagai Ketua Bahagian di company baru ni..

Untuk tahun yang pertama dan kedua, aku happy gila kerja kat situ. Tahun ketiga, kerja dah berlambak dan cara pemprosesan cek diimprovekan, dan pada tahun keempat dan kelima, bermulalah hidup aku sebagai seorang yang menyampah gila dengan kerja aku.. Nak tau kenapa? SEBAB MANAGEMENT MACAM SIAL..!!!!

Company ni adalah company dari U.S, tapi untuk Malaysia, ianya diketuai oleh seorang yang berbangsa Chap Ya Nun.. So macam biasa laa.. Satu perangai yang aku tau dari diorang ni, BILA DIA PERLUKAN KITA, DIA BUAT BAIK, BILA DIA TAKNAK, DIORANG LAYAN BANGSA KITA MACAM SIAL..!!!

DAN YANG PALING BEST, SEMUA CREDIT ( KEPUJIAN ) DAPAT KAT DIORANG, TAPI YANG BUAT KERJA MACAM SETAN, AKU..!!

Kalau nak diceritakan kat sini, memang panjang lebar.. Satu hari pon tak abis aku nak menaip.. Cuma aku nak terangkan kat sini, kalau korang nak carik kerja, carik kerja yang korang betul2 minat, betul2 suka.. Jangan sebab terdesak, and nak dapat duit, korang buat je kerja tu.. Tapi kalau dah terpaksa, itu hak korang laa..

Bukan aku nak kata Chap Ya Nun ni tak elok, kita pon ada masalah antara bangsa kita sendiri, tapi takde kemuafakatan antara kita dan mereka.. Sape yang malu? Mereka dan keluarga mereka..

Assalammualaikum..

~ oleh Rizwan di Selasa, Mei 27, 2008.

6 Respons to “Oh Kerja.. Sialkah Engkau Atau Pekerja Itu Yang Sial?”

  1. hello..
    just nk komen sket je..
    mungkin hukum karma kau dah sampai kot! so terima je la dugaan ni. bkn senang nk jd senang. : ) tp aku puas hati apa yg dah terjadi pd kau.. skang nie.. : ) yess!!

  2. Hahahaha..Thank You.. At least ada jugak org pueh ati ngan ape jadi kat aku..Muakakakaka..

    Ape ko buat kat PTPTN? 😎

  3. KNB berpindah ke http://nizambakeri.blogspot.com
    Pautan blog anda sudah tersenarai di blog tersebut.
    Harap maklum.

  4. Saya dah masak dgn otak Chap Ya Nun. PR dorang excellent especially dgn client omputeh. Kalo kerja dgn dorang berwaspada le.

    Ratna

  5. kita serupa..aku pun dah bosan nak keja..tak nak keja..nak study seumur idup..

  6. Ala…Sama la nasib dgn abg aku yg keja kt bank gak. Lagi best, abg aku dah check account hari tu & ada laa betina sekoq tu siap sign mengesahkan apa yg abg aku check tu betul. Betina tu juga yg pegang kunci peti duit. Tup2 boleh plak esok tu kurang RM100. Betina tu takut pastu kata tu silap abg aku plak. Lgpun depa semua takut dgn abg aku sbb abg aku selalu report apa2 yg tak betul dlm branch tu termasuk kehilangan RM2000 tp diam mcm tu ja. Musibat-musibat yg tak puas hati kt abg aku (termasuk pengurus yg bersengkokol sbb dia mkn duit keraian) semua pakat fitnah abg aku & la ni abg aku dh 6 bln kena buang keja! Itu laa dia BANK PERSATUAN milik org Melayu yg menjatuhkan org Melayu juga. Sbb tu la bank tu cuma ada kat utara, tak leh nak maju bukak branch lain.

Tinggalkan komen